مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج
فرمت فايل : docx
حجم : 123
صفحات : 39
گروه : مباني و پيشينه نظري
توضيحات محصول :
مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج
مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
خلاصه اي از كار:
- اسباب و ابزار ابتلاء
خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسايلي را به كار ميگيرد تا اين سنّت الهي به اجراء درآيد او انسان را با وسايلي گوناگون در مدرسه حيات به امتحان ميكشاند، جمع امور و وسايلي كه به نحوي با آدمي در ارتباط اند و در حيات و زندگي وي مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب ميگردند.
در يك تقسيم بندي كلي، ميتوان ابتلاء را به دو گونه تقسيم كرد: 1- ديني و شرعي 2- طبيعي و انساني، و خود طبيعي و انساني يا خير و نيكي است و يا شر و بدي:
«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّيئاتِ...» [1]
«وَ نَبلوَكُم بِالشَّر وَ الخَيرِ فِتنَةً...»[2]
اين تقسيم براساس ظاهر است يعني آنچه كه ظاهرا مردم آن را خوب و بد ميدانند، مانند مال كه مردم آن را نيك پنداشته و فقر را بد ميانگارند، در حاليكه اگر از اين ابتلائات با سربلندي بيرون بيايند، در هر صورت حسنه است و اگر شكست بخورد شكستي بزرگ است.
در قرآن و سنّت از وسايل و ابزار مختلفي به منظور ابتلاء انسان نام برده شده كه ما در اينجا به اهمّ آنها اشاره خواهيم كرد:
- ديني و شرعي
به عنوان نمونه به بعضي از تكاليف شرعي كه ابزار آزمايش الهي هستند اشاره ميشود:
- تكاليف عمومي
يكسري از تكاليف شرعي براي همه و در همه زمانها و مكانها است و اعتقاد و عمل به آنها در همه زمانها و مكانها لازم است.
-نماز
مهمترين وسيلهاي كه باعث نزديكي انسان به خدا ميشود و باعث تكامل روح و تزكيه نفس ميشود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَي عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنكَر»[4]، يقيناً نماز از كارهاي زشت و ناپسند باز ميدارد. «وَاستَعِينُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَكَبِيرَهٌ إِلَّا عَلَي الخاشِعِين»[5]، از صبر و نماز ياري بخواهيد و يقيناً اين كار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.
...................
- روزه
..................
- جهاد
...............
- حج
...............
- فرستادن انبياء و ولايت امامان
..................
- آيات الهي و معجزات انبياء
...................
- ابتلاء خاص مؤمنان، غيبت امام زمان(عج الله تعالي فرجه الشريف)
...................
- تكاليف ويژه
.....................
- صيد در حال احرام
....................
- تغيير قبله
...................
- طبيعي و انساني
....................
- نعمتها و خوشيها
..................
- مال
.....................
- جان
..................
- فرزند
...................
- زينتهاي دنيايي
......................
- زيبايي چهره
....................
- ويژگيهاي ممتاز افراد و ملتهاي مختلف
.....................
- مقامات و برتريهاي اجتماعي
.................
- قدرت
....................
- غلبه بر دشمن و پيروزي
....................
- نعمتهاي حلال
...................
- شهرت
.......................
- كل آفرينش
..................
- گرفتاري و سختيها
..................
- فقر
..................
- ترس
.................
- امور طبيعي
................
- از حاكم ستمگر
.................
- دشمنيها
................
- بيماري
.................
- ناكامي و مشقتها
................
- مرگ
................
- القائات و وسوسههاي شياطين
..................
- آزارهاي ديگران
...............
- منافقان
...............
- مومنان
....................
- خويشان
رسول الله (صلي الله عليه و آله) فرمود: «ما كان و لا يكون و لا هو كائن نبي و لا مومن الا و له قرابة يؤذيه»[6] هيچ پيامبر يا مومني نبوده و نيست و هيچ گاه نخواهد بود مگر اين كه خويشاوندي دارد كه او را آزار ميدهد.
- همسايه
امام رضا (عليه السلام) از پدرانش از رسول الله (صلي الله عليه و آله) نقل كردند: «ما كان و لا يكون الي يوم القيامة مومن الا له جار يؤذيه.»[7] هيچ وقت نبوده و تا قيامت هم نخواهد بود مومن مگر اين كه همسايهاي دارد كه او را ميآزارد.
- همسر
سكوني از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده: «قال اميرالمومنين (عليه السلام) اياكم و تزويج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضياع» [8] برحذر باشيد از ازدواج با همسر سبك سر، براستي كه همراهي با او بلا و فرزند او تباه است.
- غم و اندوه
قال الصادق (عليه السلام): «إن العبد إذا كثرت ذنوبه و لم يجد ما يكفرها به ابتلاه الله عز وجل بالحزن في الدنيا ليكفرها به فإن فعل ذلك به و إلا فعذبه في قبره ليلقاه الله عزو جل يوم يلقاه و ليس شي يشهد علي بشي من ذنوبه»[9] براستي كه اگر گناهان بنده..............
...............
- هواي نفس
...................
- اختلاف درجات و مراتب
...................
- آفات ابتلا
آفات در ابتلائات خوشي و ناخوشي، مختلف است، اين آفات در ذيل از نظرتان ميگذرد:
- آفات ابتلاء به نعمتها و خوشيها
- عجب
اين آفت بيشتر در ابتلاي به نعمت ظهور ميكند. چه بسا افرادي كه در ابتلاي به نقمت صبوري و حتي شكر ميكنند ولي بعداً از صبر خود گرفتار عجب ميشوند. انسان چون خودش را دوست دارد ممكن است به عجب و خودبيني دچار شود به اين صورت كه در امتحانات حسنهي الهي اكرام و انعام او را به شايستگي خود مربوط سازد و آزمونهاي دشوار و پر محنت و زحمت براي خود تحقير و ناشايست پندارد.
«اِذا خَوَّلناهُ نِعمةً قالَ او تِيتُهُ عَلي عِلمٍ بَل هِي فِتنَة وَ لكِنّ اَكثَرَ هُم لايعلمُون» وقتي از جانب خود نعمتي به او (انسان) عطا كنيم ميگويد: آن را با دانش خود بدست آوردم، چنين نيست، بلكه آن آزموني است ولي بيشتر آنها نميدانند.[10]
..................
- دل بستن به نعمت
.......................
- غفلت
.................
- آفات ابتلاء به سختي وناخوشيها
..................
- تحقير
.................
- ناخوشنودي از خداوند
..................
- بيتابي و بيقراري
.................
- نااميدي
....................
- حسد
..................
- غفلت
..................
فهرست منابع
* قرآن كريم، مترجم: حسين انصاريان، قم، اسوه، 1383ش.
* قرآن كريم، مترجم: محمد مهدي فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكريم،1415ه.ق.
* قرآن كريم، مترجم: مهدي الهي قمشه اي، قم، دانش، 1384ش.
منابع فارسي
1-آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين، شرح آقا جمال خوانساري برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.
2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزكيه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولياء و مربيان جمهوري اسلامي، 1375 هـ. ش، چاپ اول.
................
....................
...............
[1]. اعراف،168.
[2]. انبيا، 35.
[3]. محمد تقي مصباح يزدي، عروج تا بينهايت، قم، مؤسسةآموزشي وپژوهشي امام خميني،1386 ش، ص 150 و 153.
[4]. عنكبوت، 45.
[5]. بقره، 45.
[6]. علي ابن حسن طبرسي، همان، ص283.
[7]. همان، ص214.
[8]. محمد ابن يعقوب كليني، همان، ج5، ص354.
[9]. محمد باقر بن محمد تقي مجلسي، همان، ج5، ص315.
[10]. زمر، 49.
فرمت فايل : docx
حجم : 123
صفحات : 39
گروه : مباني و پيشينه نظري |
توضيحات محصول :
مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج
مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
خلاصه اي از كار:
- اسباب و ابزار ابتلاء
خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسايلي را به كار ميگيرد تا اين سنّت الهي به اجراء درآيد او انسان را با وسايلي گوناگون در مدرسه حيات به امتحان ميكشاند، جمع امور و وسايلي كه به نحوي با آدمي در ارتباط اند و در حيات و زندگي وي مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب ميگردند.
در يك تقسيم بندي كلي، ميتوان ابتلاء را به دو گونه تقسيم كرد: 1- ديني و شرعي 2- طبيعي و انساني، و خود طبيعي و انساني يا خير و نيكي است و يا شر و بدي:
«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّيئاتِ...» [1]
«وَ نَبلوَكُم بِالشَّر وَ الخَيرِ فِتنَةً...»[2]
اين تقسيم براساس ظاهر است يعني آنچه كه ظاهرا مردم آن را خوب و بد ميدانند، مانند مال كه مردم آن را نيك پنداشته و فقر را بد ميانگارند، در حاليكه اگر از اين ابتلائات با سربلندي بيرون بيايند، در هر صورت حسنه است و اگر شكست بخورد شكستي بزرگ است.
در قرآن و سنّت از وسايل و ابزار مختلفي به منظور ابتلاء انسان نام برده شده كه ما در اينجا به اهمّ آنها اشاره خواهيم كرد:
- ديني و شرعي
به عنوان نمونه به بعضي از تكاليف شرعي كه ابزار آزمايش الهي هستند اشاره ميشود:
- تكاليف عمومي
يكسري از تكاليف شرعي براي همه و در همه زمانها و مكانها است و اعتقاد و عمل به آنها در همه زمانها و مكانها لازم است.
-نماز
مهمترين وسيلهاي كه باعث نزديكي انسان به خدا ميشود و باعث تكامل روح و تزكيه نفس ميشود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَي عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنكَر»[4]، يقيناً نماز از كارهاي زشت و ناپسند باز ميدارد. «وَاستَعِينُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَكَبِيرَهٌ إِلَّا عَلَي الخاشِعِين»[5]، از صبر و نماز ياري بخواهيد و يقيناً اين كار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.
...................
- روزه
..................
- جهاد
...............
- حج
...............
- فرستادن انبياء و ولايت امامان
..................
- آيات الهي و معجزات انبياء
...................
- ابتلاء خاص مؤمنان، غيبت امام زمان(عج الله تعالي فرجه الشريف)
...................
- تكاليف ويژه
.....................
- صيد در حال احرام
....................
- تغيير قبله
...................
- طبيعي و انساني
....................
- نعمتها و خوشيها
..................
- مال
.....................
- جان
..................
- فرزند
...................
- زينتهاي دنيايي
......................
- زيبايي چهره
....................
- ويژگيهاي ممتاز افراد و ملتهاي مختلف
.....................
- مقامات و برتريهاي اجتماعي
.................
- قدرت
....................
- غلبه بر دشمن و پيروزي
....................
- نعمتهاي حلال
...................
- شهرت
.......................
- كل آفرينش
..................
- گرفتاري و سختيها
..................
- فقر
..................
- ترس
.................
- امور طبيعي
................
- از حاكم ستمگر
.................
- دشمنيها
................
- بيماري
.................
- ناكامي و مشقتها
................
- مرگ
................
- القائات و وسوسههاي شياطين
..................
- آزارهاي ديگران
...............
- منافقان
...............
- مومنان
....................
- خويشان
رسول الله (صلي الله عليه و آله) فرمود: «ما كان و لا يكون و لا هو كائن نبي و لا مومن الا و له قرابة يؤذيه»[6] هيچ پيامبر يا مومني نبوده و نيست و هيچ گاه نخواهد بود مگر اين كه خويشاوندي دارد كه او را آزار ميدهد.
- همسايه
امام رضا (عليه السلام) از پدرانش از رسول الله (صلي الله عليه و آله) نقل كردند: «ما كان و لا يكون الي يوم القيامة مومن الا له جار يؤذيه.»[7] هيچ وقت نبوده و تا قيامت هم نخواهد بود مومن مگر اين كه همسايهاي دارد كه او را ميآزارد.
- همسر
سكوني از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده: «قال اميرالمومنين (عليه السلام) اياكم و تزويج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضياع» [8] برحذر باشيد از ازدواج با همسر سبك سر، براستي كه همراهي با او بلا و فرزند او تباه است.
- غم و اندوه
قال الصادق (عليه السلام): «إن العبد إذا كثرت ذنوبه و لم يجد ما يكفرها به ابتلاه الله عز وجل بالحزن في الدنيا ليكفرها به فإن فعل ذلك به و إلا فعذبه في قبره ليلقاه الله عزو جل يوم يلقاه و ليس شي يشهد علي بشي من ذنوبه»[9] براستي كه اگر گناهان بنده..............
...............
- هواي نفس
...................
- اختلاف درجات و مراتب
...................
- آفات ابتلا
آفات در ابتلائات خوشي و ناخوشي، مختلف است، اين آفات در ذيل از نظرتان ميگذرد:
- آفات ابتلاء به نعمتها و خوشيها
- عجب
اين آفت بيشتر در ابتلاي به نعمت ظهور ميكند. چه بسا افرادي كه در ابتلاي به نقمت صبوري و حتي شكر ميكنند ولي بعداً از صبر خود گرفتار عجب ميشوند. انسان چون خودش را دوست دارد ممكن است به عجب و خودبيني دچار شود به اين صورت كه در امتحانات حسنهي الهي اكرام و انعام او را به شايستگي خود مربوط سازد و آزمونهاي دشوار و پر محنت و زحمت براي خود تحقير و ناشايست پندارد.
«اِذا خَوَّلناهُ نِعمةً قالَ او تِيتُهُ عَلي عِلمٍ بَل هِي فِتنَة وَ لكِنّ اَكثَرَ هُم لايعلمُون» وقتي از جانب خود نعمتي به او (انسان) عطا كنيم ميگويد: آن را با دانش خود بدست آوردم، چنين نيست، بلكه آن آزموني است ولي بيشتر آنها نميدانند.[10]
..................
- دل بستن به نعمت
.......................
- غفلت
.................
- آفات ابتلاء به سختي وناخوشيها
..................
- تحقير
.................
- ناخوشنودي از خداوند
..................
- بيتابي و بيقراري
.................
- نااميدي
....................
- حسد
..................
- غفلت
..................
فهرست منابع
* قرآن كريم، مترجم: حسين انصاريان، قم، اسوه، 1383ش.
* قرآن كريم، مترجم: محمد مهدي فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكريم،1415ه.ق.
* قرآن كريم، مترجم: مهدي الهي قمشه اي، قم، دانش، 1384ش.
منابع فارسي
1-آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين، شرح آقا جمال خوانساري برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.
2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزكيه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولياء و مربيان جمهوري اسلامي، 1375 هـ. ش، چاپ اول.
................
....................
...............
[1]. اعراف،168.
[2]. انبيا، 35.
[3]. محمد تقي مصباح يزدي، عروج تا بينهايت، قم، مؤسسةآموزشي وپژوهشي امام خميني،1386 ش، ص 150 و 153.
[4]. عنكبوت، 45.
[5]. بقره، 45.
[6]. علي ابن حسن طبرسي، همان، ص283.
[7]. همان، ص214.
[8]. محمد ابن يعقوب كليني، همان، ج5، ص354.
[9]. محمد باقر بن محمد تقي مجلسي، همان، ج5، ص315.
[10]. زمر، 49.
مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج
فرمت فايل : docx
حجم : 123
صفحات : 39
گروه : مباني و پيشينه نظري
توضيحات محصول :
مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج
مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
خلاصه اي از كار:
- اسباب و ابزار ابتلاء
خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسايلي را به كار ميگيرد تا اين سنّت الهي به اجراء درآيد او انسان را با وسايلي گوناگون در مدرسه حيات به امتحان ميكشاند، جمع امور و وسايلي كه به نحوي با آدمي در ارتباط اند و در حيات و زندگي وي مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب ميگردند.
در يك تقسيم بندي كلي، ميتوان ابتلاء را به دو گونه تقسيم كرد: 1- ديني و شرعي 2- طبيعي و انساني، و خود طبيعي و انساني يا خير و نيكي است و يا شر و بدي:
«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّيئاتِ...» [1]
«وَ نَبلوَكُم بِالشَّر وَ الخَيرِ فِتنَةً...»[2]
اين تقسيم براساس ظاهر است يعني آنچه كه ظاهرا مردم آن را خوب و بد ميدانند، مانند مال كه مردم آن را نيك پنداشته و فقر را بد ميانگارند، در حاليكه اگر از اين ابتلائات با سربلندي بيرون بيايند، در هر صورت حسنه است و اگر شكست بخورد شكستي بزرگ است.
در قرآن و سنّت از وسايل و ابزار مختلفي به منظور ابتلاء انسان نام برده شده كه ما در اينجا به اهمّ آنها اشاره خواهيم كرد:
- ديني و شرعي
به عنوان نمونه به بعضي از تكاليف شرعي كه ابزار آزمايش الهي هستند اشاره ميشود:
- تكاليف عمومي
يكسري از تكاليف شرعي براي همه و در همه زمانها و مكانها است و اعتقاد و عمل به آنها در همه زمانها و مكانها لازم است.
-نماز
مهمترين وسيلهاي كه باعث نزديكي انسان به خدا ميشود و باعث تكامل روح و تزكيه نفس ميشود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَي عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنكَر»[4]، يقيناً نماز از كارهاي زشت و ناپسند باز ميدارد. «وَاستَعِينُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَكَبِيرَهٌ إِلَّا عَلَي الخاشِعِين»[5]، از صبر و نماز ياري بخواهيد و يقيناً اين كار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.
...................
- روزه
..................
- جهاد
...............
- حج
...............
- فرستادن انبياء و ولايت امامان
..................
- آيات الهي و معجزات انبياء
...................
- ابتلاء خاص مؤمنان، غيبت امام زمان(عج الله تعالي فرجه الشريف)
...................
- تكاليف ويژه
.....................
- صيد در حال احرام
....................
- تغيير قبله
...................
- طبيعي و انساني
....................
- نعمتها و خوشيها
..................
- مال
.....................
- جان
..................
- فرزند
...................
- زينتهاي دنيايي
......................
- زيبايي چهره
....................
- ويژگيهاي ممتاز افراد و ملتهاي مختلف
.....................
- مقامات و برتريهاي اجتماعي
.................
- قدرت
....................
- غلبه بر دشمن و پيروزي
....................
- نعمتهاي حلال
...................
- شهرت
.......................
- كل آفرينش
..................
- گرفتاري و سختيها
..................
- فقر
..................
- ترس
.................
- امور طبيعي
................
- از حاكم ستمگر
.................
- دشمنيها
................
- بيماري
.................
- ناكامي و مشقتها
................
- مرگ
................
- القائات و وسوسههاي شياطين
..................
- آزارهاي ديگران
...............
- منافقان
...............
- مومنان
....................
- خويشان
رسول الله (صلي الله عليه و آله) فرمود: «ما كان و لا يكون و لا هو كائن نبي و لا مومن الا و له قرابة يؤذيه»[6] هيچ پيامبر يا مومني نبوده و نيست و هيچ گاه نخواهد بود مگر اين كه خويشاوندي دارد كه او را آزار ميدهد.
- همسايه
امام رضا (عليه السلام) از پدرانش از رسول الله (صلي الله عليه و آله) نقل كردند: «ما كان و لا يكون الي يوم القيامة مومن الا له جار يؤذيه.»[7] هيچ وقت نبوده و تا قيامت هم نخواهد بود مومن مگر اين كه همسايهاي دارد كه او را ميآزارد.
- همسر
سكوني از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده: «قال اميرالمومنين (عليه السلام) اياكم و تزويج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضياع» [8] برحذر باشيد از ازدواج با همسر سبك سر، براستي كه همراهي با او بلا و فرزند او تباه است.
- غم و اندوه
قال الصادق (عليه السلام): «إن العبد إذا كثرت ذنوبه و لم يجد ما يكفرها به ابتلاه الله عز وجل بالحزن في الدنيا ليكفرها به فإن فعل ذلك به و إلا فعذبه في قبره ليلقاه الله عزو جل يوم يلقاه و ليس شي يشهد علي بشي من ذنوبه»[9] براستي كه اگر گناهان بنده..............
...............
- هواي نفس
...................
- اختلاف درجات و مراتب
...................
- آفات ابتلا
آفات در ابتلائات خوشي و ناخوشي، مختلف است، اين آفات در ذيل از نظرتان ميگذرد:
- آفات ابتلاء به نعمتها و خوشيها
- عجب
اين آفت بيشتر در ابتلاي به نعمت ظهور ميكند. چه بسا افرادي كه در ابتلاي به نقمت صبوري و حتي شكر ميكنند ولي بعداً از صبر خود گرفتار عجب ميشوند. انسان چون خودش را دوست دارد ممكن است به عجب و خودبيني دچار شود به اين صورت كه در امتحانات حسنهي الهي اكرام و انعام او را به شايستگي خود مربوط سازد و آزمونهاي دشوار و پر محنت و زحمت براي خود تحقير و ناشايست پندارد.
«اِذا خَوَّلناهُ نِعمةً قالَ او تِيتُهُ عَلي عِلمٍ بَل هِي فِتنَة وَ لكِنّ اَكثَرَ هُم لايعلمُون» وقتي از جانب خود نعمتي به او (انسان) عطا كنيم ميگويد: آن را با دانش خود بدست آوردم، چنين نيست، بلكه آن آزموني است ولي بيشتر آنها نميدانند.[10]
..................
- دل بستن به نعمت
.......................
- غفلت
.................
- آفات ابتلاء به سختي وناخوشيها
..................
- تحقير
.................
- ناخوشنودي از خداوند
..................
- بيتابي و بيقراري
.................
- نااميدي
....................
- حسد
..................
- غفلت
..................
فهرست منابع
* قرآن كريم، مترجم: حسين انصاريان، قم، اسوه، 1383ش.
* قرآن كريم، مترجم: محمد مهدي فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكريم،1415ه.ق.
* قرآن كريم، مترجم: مهدي الهي قمشه اي، قم، دانش، 1384ش.
منابع فارسي
1-آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين، شرح آقا جمال خوانساري برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.
2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزكيه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولياء و مربيان جمهوري اسلامي، 1375 هـ. ش، چاپ اول.
................
....................
...............
[1]. اعراف،168.
[2]. انبيا، 35.
[3]. محمد تقي مصباح يزدي، عروج تا بينهايت، قم، مؤسسةآموزشي وپژوهشي امام خميني،1386 ش، ص 150 و 153.
[4]. عنكبوت، 45.
[5]. بقره، 45.
[6]. علي ابن حسن طبرسي، همان، ص283.
[7]. همان، ص214.
[8]. محمد ابن يعقوب كليني، همان، ج5، ص354.
[9]. محمد باقر بن محمد تقي مجلسي، همان، ج5، ص315.
[10]. زمر، 49.
فرمت فايل : docx
حجم : 123
صفحات : 39
گروه : مباني و پيشينه نظري |
توضيحات محصول :
مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج
مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
خلاصه اي از كار:
- اسباب و ابزار ابتلاء
خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسايلي را به كار ميگيرد تا اين سنّت الهي به اجراء درآيد او انسان را با وسايلي گوناگون در مدرسه حيات به امتحان ميكشاند، جمع امور و وسايلي كه به نحوي با آدمي در ارتباط اند و در حيات و زندگي وي مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب ميگردند.
در يك تقسيم بندي كلي، ميتوان ابتلاء را به دو گونه تقسيم كرد: 1- ديني و شرعي 2- طبيعي و انساني، و خود طبيعي و انساني يا خير و نيكي است و يا شر و بدي:
«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّيئاتِ...» [1]
«وَ نَبلوَكُم بِالشَّر وَ الخَيرِ فِتنَةً...»[2]
اين تقسيم براساس ظاهر است يعني آنچه كه ظاهرا مردم آن را خوب و بد ميدانند، مانند مال كه مردم آن را نيك پنداشته و فقر را بد ميانگارند، در حاليكه اگر از اين ابتلائات با سربلندي بيرون بيايند، در هر صورت حسنه است و اگر شكست بخورد شكستي بزرگ است.
در قرآن و سنّت از وسايل و ابزار مختلفي به منظور ابتلاء انسان نام برده شده كه ما در اينجا به اهمّ آنها اشاره خواهيم كرد:
- ديني و شرعي
به عنوان نمونه به بعضي از تكاليف شرعي كه ابزار آزمايش الهي هستند اشاره ميشود:
- تكاليف عمومي
يكسري از تكاليف شرعي براي همه و در همه زمانها و مكانها است و اعتقاد و عمل به آنها در همه زمانها و مكانها لازم است.
-نماز
مهمترين وسيلهاي كه باعث نزديكي انسان به خدا ميشود و باعث تكامل روح و تزكيه نفس ميشود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَي عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنكَر»[4]، يقيناً نماز از كارهاي زشت و ناپسند باز ميدارد. «وَاستَعِينُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَكَبِيرَهٌ إِلَّا عَلَي الخاشِعِين»[5]، از صبر و نماز ياري بخواهيد و يقيناً اين كار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.
...................
- روزه
..................
- جهاد
...............
- حج
...............
- فرستادن انبياء و ولايت امامان
..................
- آيات الهي و معجزات انبياء
...................
- ابتلاء خاص مؤمنان، غيبت امام زمان(عج الله تعالي فرجه الشريف)
...................
- تكاليف ويژه
.....................
- صيد در حال احرام
....................
- تغيير قبله
...................
- طبيعي و انساني
....................
- نعمتها و خوشيها
..................
- مال
.....................
- جان
..................
- فرزند
...................
- زينتهاي دنيايي
......................
- زيبايي چهره
....................
- ويژگيهاي ممتاز افراد و ملتهاي مختلف
.....................
- مقامات و برتريهاي اجتماعي
.................
- قدرت
....................
- غلبه بر دشمن و پيروزي
....................
- نعمتهاي حلال
...................
- شهرت
.......................
- كل آفرينش
..................
- گرفتاري و سختيها
..................
- فقر
..................
- ترس
.................
- امور طبيعي
................
- از حاكم ستمگر
.................
- دشمنيها
................
- بيماري
.................
- ناكامي و مشقتها
................
- مرگ
................
- القائات و وسوسههاي شياطين
..................
- آزارهاي ديگران
...............
- منافقان
...............
- مومنان
....................
- خويشان
رسول الله (صلي الله عليه و آله) فرمود: «ما كان و لا يكون و لا هو كائن نبي و لا مومن الا و له قرابة يؤذيه»[6] هيچ پيامبر يا مومني نبوده و نيست و هيچ گاه نخواهد بود مگر اين كه خويشاوندي دارد كه او را آزار ميدهد.
- همسايه
امام رضا (عليه السلام) از پدرانش از رسول الله (صلي الله عليه و آله) نقل كردند: «ما كان و لا يكون الي يوم القيامة مومن الا له جار يؤذيه.»[7] هيچ وقت نبوده و تا قيامت هم نخواهد بود مومن مگر اين كه همسايهاي دارد كه او را ميآزارد.
- همسر
سكوني از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده: «قال اميرالمومنين (عليه السلام) اياكم و تزويج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضياع» [8] برحذر باشيد از ازدواج با همسر سبك سر، براستي كه همراهي با او بلا و فرزند او تباه است.
- غم و اندوه
قال الصادق (عليه السلام): «إن العبد إذا كثرت ذنوبه و لم يجد ما يكفرها به ابتلاه الله عز وجل بالحزن في الدنيا ليكفرها به فإن فعل ذلك به و إلا فعذبه في قبره ليلقاه الله عزو جل يوم يلقاه و ليس شي يشهد علي بشي من ذنوبه»[9] براستي كه اگر گناهان بنده..............
...............
- هواي نفس
...................
- اختلاف درجات و مراتب
...................
- آفات ابتلا
آفات در ابتلائات خوشي و ناخوشي، مختلف است، اين آفات در ذيل از نظرتان ميگذرد:
- آفات ابتلاء به نعمتها و خوشيها
- عجب
اين آفت بيشتر در ابتلاي به نعمت ظهور ميكند. چه بسا افرادي كه در ابتلاي به نقمت صبوري و حتي شكر ميكنند ولي بعداً از صبر خود گرفتار عجب ميشوند. انسان چون خودش را دوست دارد ممكن است به عجب و خودبيني دچار شود به اين صورت كه در امتحانات حسنهي الهي اكرام و انعام او را به شايستگي خود مربوط سازد و آزمونهاي دشوار و پر محنت و زحمت براي خود تحقير و ناشايست پندارد.
«اِذا خَوَّلناهُ نِعمةً قالَ او تِيتُهُ عَلي عِلمٍ بَل هِي فِتنَة وَ لكِنّ اَكثَرَ هُم لايعلمُون» وقتي از جانب خود نعمتي به او (انسان) عطا كنيم ميگويد: آن را با دانش خود بدست آوردم، چنين نيست، بلكه آن آزموني است ولي بيشتر آنها نميدانند.[10]
..................
- دل بستن به نعمت
.......................
- غفلت
.................
- آفات ابتلاء به سختي وناخوشيها
..................
- تحقير
.................
- ناخوشنودي از خداوند
..................
- بيتابي و بيقراري
.................
- نااميدي
....................
- حسد
..................
- غفلت
..................
فهرست منابع
* قرآن كريم، مترجم: حسين انصاريان، قم، اسوه، 1383ش.
* قرآن كريم، مترجم: محمد مهدي فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكريم،1415ه.ق.
* قرآن كريم، مترجم: مهدي الهي قمشه اي، قم، دانش، 1384ش.
منابع فارسي
1-آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين، شرح آقا جمال خوانساري برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.
2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزكيه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولياء و مربيان جمهوري اسلامي، 1375 هـ. ش، چاپ اول.
................
....................
...............
[1]. اعراف،168.
[2]. انبيا، 35.
[3]. محمد تقي مصباح يزدي، عروج تا بينهايت، قم، مؤسسةآموزشي وپژوهشي امام خميني،1386 ش، ص 150 و 153.
[4]. عنكبوت، 45.
[5]. بقره، 45.
[6]. علي ابن حسن طبرسي، همان، ص283.
[7]. همان، ص214.
[8]. محمد ابن يعقوب كليني، همان، ج5، ص354.
[9]. محمد باقر بن محمد تقي مجلسي، همان، ج5، ص315.
[10]. زمر، 49.